web analytics

Column: Brokken

Inmiddels is mijn winkel al meer dan vijftig werkdagen gesloten voor het winkelende publiek. Alleen voor PostNL en bankzaken mogen wij open. We rennen ons helemaal te pletter om alle online bestellingen af te handelen en voor een deel te bezorgen. Almere-Haven steunt haar boekwinkel op een hartverwarmende manier, maar toch komt het moment waarop wij het financieel niet meer gaan redden met rappe schreden dichterbij.

Huur, salarissen, gas en licht, verzekering, aflossingen en de belastingdienst moeten worden betaald uit het relatief kleine beetje geld dat wij op dit moment verdienen. Als wij ooit de deuren weer mogen openen is het nog maar de vraag of wij in staat zijn om de winkel weer te vullen met actuele producten.

De tuinen van Buitenzorg

Gelukkig steunen veel mensen ons door iedere week boeken te bestellen. Je merkt dat wij steeds minder van deze bestellingen op voorraad hebben. Wij hebben tenslotte al vanaf half december geen nieuwe titels ontvangen. Het meeste moeten wij nu dus bestellen. Met name het nieuwe boek van Jan Brokken verkoopt erg goed. De Tuinen van Buitenzorg. Veel mensen reserveren al een exemplaar van Klifi, de nieuwe roman van Adriaan van Dis. De grootste held van het boekenvak. Ook de nieuwe Durlacher doet het uitstekend en natuurlijk de nieuwe Baantjer. Altijd een succes in Almere-Haven. Het zorgt voor een steek in mijn hart. Wat mis ik dat toch. Nieuwe boeken uitpakken. Een hele stapel van dat nieuwe boek van Jan Brokken. Uitpakken, pakbon controleren, prijzen. Vervolgens met die prachtige roman door de winkel lopen, op zoek naar de beste plek. Op de boekentafel, naast die andere boeken die onlangs zijn verschenen. Misschien een stapeltje op het Top10 meubel waar ook ruimte is voor recente boeken. Een exemplaar in de etalage. Mogelijk ook een paar op de toonbank, omdat het een boek is waar wij veel van verwachten.

Voldoening

De klanten die ons bezoeken. Die door de winkel lopen. Dat nieuwe boek zien dat wij net hebben uitgepakt. Mensen die het oppakken en meteen naar de kassa lopen of eerst nog even de achterkant lezen. Klanten waarvan je de verbazing in hun ogen ziet omdat ze niet wisten dat het al was verschenen. Een hebberige blik, welke ik als geen ander begrijp. Dat boek MOET ik hebben. Een man of vrouw die de winkel bezoekt en advies vraagt omdat er binnenkort iemand jarig is. Dat je dan dat ene boek kan aanbevelen omdat je weet dat het absoluut in goede aarde gaat vallen. De voldoening als zo’n klant dat de volgende dag nog even laat weten. Het geweldige gevoel dat je krijgt als je merkt dat die stapel op de toonbank een goed idee was. Dat je het boek nog dezelfde dag moet bijbestellen omdat je begint te twijfelen of je met de eerste uitzet het weekend wel gaat halen.

Passie

Het ondernemerschap dat zo in je bloed zit. Iedere dag met je winkel bezig zijn. Vandaag moet de winkel nog beter zijn dan gisteren. Kleine aanpassingen, iedere keer weer. Nieuwe ideeën, de verplaatsing van een tafel of kast. De hele dag ben je bezig met je assortiment. Ruimte maken voor nieuwe titels. Iets anders proberen als blijkt dat een titel tot dusver niet goed verkoopt. Wat kan je doen? Wat doe je fout? Soms ligt het aan het boek, maar vaak kan je het succes ook beïnvloeden. Een andere plek op de tafel, op een ander meubel. Dichter bij de toonbank, meer in het zicht. Spelen met ruimte, steeds weer iets nieuws bedenken. Recensies zoeken, zelf lezen, praten met klanten die het kopen. Of juist laten liggen. Luisteren. Leren. Doen. Het is zo’n geweldig vak, het verkopen van boeken. Inschatten waar mensen van houden. Recht doen aan de soms jaren van inspanning die de auteur in dat ene verhaal heeft gestoken. Het is een wisselwerking tussen schrijver en boekverkoper. Twee handen op één buik. Een stilzwijgend pact. Wij sluiten boeken in ons hart, verkopen het met liefde en geduld. Het raakt ons echt. Als wij het adviseren aan een klant dan doen wij dat met gevoel en passie. Dan gaat het om klant en boek. Het zoeken naar een perfecte match.

Ik mis het enorm, terwijl ik in de mail weer een bestelling zie voor Jan Brokken.

Scroll naar boven