web analytics

Column: Reserveren

Een vaste klant komt de winkel in op zoek naar een boek voor haarzelf. De vorige keer heeft ze ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ gekocht. Een boek dat blijkbaar goed is bevallen. Mijn collega laat de meest recente romans van Tommy Wieringa en Adriaan van Dis zien. Maak het maar lekker makkelijk. Twee bestsellers van twee bekende auteurs. Ze vraagt dan ook nóg een stukje advies: welke moet ik nemen? Mijn collega adviseert ‘Nirwana’ van Wieringa. Nadat ze snel even de achterkant heeft gelezen, besluit ze het boek te kopen. Ze loopt richting de toonbank en rekent het boek bij mij af.

SHELLEY READ

Zelf zou ik “Ga als een rivier” van Shelley Read hebben geadviseerd, maar Wieringa is natuurlijk ook prima.

DOG MAN

“Ik las in je column dat de nieuwe Dog Man binnenkort gaat verschijnen. Moet ik die reserveren of krijg je er genoeg?” Klanten die mijn columns lezen hebben altijd een streepje voor. Ik vertel dat wij er genoeg krijgen. Ondanks de klant uit Hilversum waar ik onlangs over schreef, verwacht ik geen rijen voor de winkel met kinderen die deel elf komen kopen. Dog Man is echter wél een van de meest populaire series van dit moment, die bij ons het succes van onder andere ‘Het leven van een loser’ ruimschoots heeft overtroffen. Naast de boeken verkopen wij ook balpennen, gummetjes en potloden van Dog Man.

TOMMY WIERINGA

In mijn hoofd maak ik de aantekening om een exemplaar van deel elf voor haar te reserveren. Je weet het tenslotte maar nooit. We maken nog een kort grapje over de man uit Hilversum en ik vertel haar dat ik binnenkort misschien een column ga schrijven over een vrouw die het nieuwe boek van Tommy Wieringa heeft gekocht. Ze kan er gelukkig om lachen. “Wel een aardige hoor”, zegt ze er toch nog even voor de zekerheid bij.

WIM SONNEVELD

Nou probeer ik eigenlijk altijd aardige columns te schrijven, alleen leent de situatie zich daar niet altijd voor. Sommige situaties die zich voor de toonbank of elders in de winkel afspelen zijn simpelweg te leuk of te bijzonder om niet op te schrijven. Iedereen die in een winkel werkt zal dat waarschijnlijk wel bevestigen. Niet iedereen schrijft het op, maar veel zullen de situaties wel degelijk herkennen. “De humor ligt op straat”, zei Wim Sonneveld ooit in een mooie sketch. Ik kan iedereen verzekeren dat die ook op de winkelvloer ligt.

SOCIALE MEDIA

Veel columns van mij zijn echter niet echt te herleiden naar één persoon. Doorgaans is het een combinatie van meerdere klanten en verschillende situaties. Dat maakt van het schrijven ook wat meer een uitdaging, om het allemaal aan elkaar te kunnen knopen in de zelfopgelegde beperking van vijfhonderd woorden. Het is niet de bedoeling dat iemand zich er letterlijk in kan herkennen. Hoewel het in sommige situaties niet altijd te voorkomen is. In dat geval is het gewoon te hopen dat die meneer in Hilversum ons niet op sociale media volgt.

BESTELBLOK

Dog Man elf reserveren.

Ik noteer het in ons bestelblok bij de kassa.

 

Scroll naar boven