web analytics

Column: Jeugd

Foto: Ian Schneider op Unsplash – Gebruikt met toestemming

Als retailer had ik het grootste deel van mijn werkzame leven weinig met de verkoop van jeugdboeken. Ik vond het leuk om ze af en toe te lezen. Dat wel. Met series als de Hongerspelen, De Grijze Jager en de jeugdboeken van Jo Nesbø over Dr. Proktor heb ik mij bijzonder goed weten te vermaken. Ook Mirjam Mous, Rick Riordan en – meer recent – Natasza Tardio waren mij niet vreemd.

Paul van Loon

Toen ik lang, lang geleden bij Jan Haverman in Osdorp mijn eerste stappen binnen de boekenwereld mocht zetten, zag ik molens met pockets van Pietje Bell, Tup & Joep en de Botjes serie. Meer achterin de winkel kan ik mij een kast van Lemniscaat herinneren met alles van Thea Beckman, Jan Terlouw en Evert Hartman. Veel verkoop kan ik mij echter niet (meer) voor de geest halen. In mijn jaren bij AKO op het Centraal Station van Amsterdam en later de winkels op de luchthaven Schiphol werden er ook maar weinig jeugdboeken verkocht. Er waren nog geen losers en mutsen en het assortiment bleef daarom beperkt tot Nijntje, Geronimo Stilton en Paul van Loon. Meer ruimte was er niet en de verkoopcijfers waren ook niet echt spectaculair.

Toen ik als zelfstandig ondernemer in Almere-Haven begon bleek ik mij plotseling midden in de jeugdboeken te bevinden. Vanaf de start was er een groot assortiment prentenboeken en tafels en kasten vol met Dikkie Dik, Rupsje Nooitgenoeg, Kikker en Gonnie & Gijsje. Complete series met dagboeken van een muts, het leven van een loser, de avonturen van Niek de Groot, dikke pillen van Fantasia en uiteraard Carry Slee, Dolfje Weerwolfje, Superjuffie, Floortje en Mees Kees. Nog nooit had ik zoveel jeugdboeken bij elkaar gezien. Voor de verkoop en het klantadvies hadden wij gelukkig Simon in dienst. Overgenomen van de vorige eigenaar. Simon had twee jonge dochters en wist zodoende heel goed in te schatten welke boeken geschikt waren voor moeders en kinderen die bij ons op zoek waren naar een geschikt boek. Hielp ik zelf een klant dan vroeg ik tussendoor even aan mijn collega of dat boek van Tom de Groot wel geschikt was voor een jongen of meisje van negen jaar.

Gruffalo

Hoe meer ik de winkel in mijn vingers kreeg, hoe meer ik het verkopen van jeugdboeken leuk ging vinden. Nou is het sowieso leuk als je binnen je eigen winkeltje ziet dat een bepaald genre goed verkoopt en de jeugdboeken gingen vanaf de eerste dag als een speer. Ik bestelde opvallende displays voor de boeken van Nijntje, Kikker en Dikkie Dik, er kwam een molen met prentenboeken en een prachtige grote Gruffalo waarin alle boeken en pluchebeesten van de serie konden worden gepresenteerd. Langzaam maar zeker groeide mijn kennis en liefde voor de jeugdboeken en op een gegeven moment merkte ik dat ik steeds minder op zoek moest naar het advies of de bevestiging van Simon. Na de komst van het ING-servicepunt in maart 2018 kregen de jeugdboeken een nieuwe – en nog betere – plek in de winkel waarbij het mogelijk was het volledige assortiment uit te breiden. Vooral de prentenboeken en de leesboeken voor de jeugd van zeven tot negen jaar kregen meer ruimte. Er kwamen nieuwe displays, nu voor Rupsje Nooitgenoeg en de boeken van de Gorgels. Populaire series van Vivian den Hollander, Carry Slee en Manon Hoffman werden volledig neergezet en ook op het gebied van AVI en dyslexie was nu voldoende ruimte. Als slagroom op de taart gingen wij onlangs ook samenwerken met uitgeverij Zwijsen en begonnen we met een zogenaamde pop-up store in onze winkel met veel educatieve spellen van Dolfje Weerwolfje, de Gorgels, Maan Roos Vis, Woezel & Pip en Rompompom. Een prachtig initiatief die tot dat moment voornamelijk bij grotere boekwinkels als De Drvkkery in Middelburg en Broekhuis in Hengelo was te zien.

Margje Woodrow

Het gaat te ver om de jeugdboeken nu mijn grote passie binnen het boekenvak te noemen, maar in tegenstelling tot mijn eerste twee jaar in Almere-Haven spelen ze inmiddels geen onbeduidende bijrol meer. Al vele jaren zijn de jeugdboeken een belangrijk onderdeel van iedere boekwinkel en zijn er steeds weer duidelijke omzetstijgingen te zien. De Young Adult laat het nog een beetje afweten bij ons. Wel verkopen wij heel goed de spannende politieromans van Mel Wallis de Vries met in haar kielzog snel aan populariteit winnende auteurs als Margje Woodrow, Cis Meijer, Eva Burgers en Sophie McKenzie. Feit is echter dat de jeugdboeken de laatste jaren een volwaardige rol binnen het assortiment van mijn winkel hebben gekregen. Ik heb mij er veel meer in verdiept en weet ook de jongste klanten een goed en verstandig advies te geven. Het geeft enorm veel voldoening en plezier om ouders met kinderen steeds te zien terugkeren naar de winkel om bij ons hun boeken te kopen. We luisteren ook zo goed mogelijk naar de jonge lezers om te ontdekken waar hun interesse precies naar uit gaat. Wat ze nog meer lezen behalve de boeken die ze bij ons kopen.

We leren ervan en bestellen van daaruit weer andere boeken of series waarvan we soms het bestaan niet eens wisten. Luisteren is ontzettend belangrijk in een winkel en de meeste klanten willen ook graag gehoord worden. Een prachtige wisselwerking waar je als ondernemer alleen maar beter van kan worden. Het vergaren van kennis is cruciaal en het is een op zich simpele manier om je positie als boekwinkel te versterken. Aan de Young Adult kast gaan wij dit jaar ook werken. Betere titels, meer luisteren en op die manier nog meer inspelen op de wensen van de klant. Al is het alleen maar omdat die grote groep kinderen tussen de zeven en negen jaar, die nu voor een groot deel de omzet in jeugdboeken bepalen, op een gegeven moment de leeftijd bereiken dat ze naar andere boeken gaan zoeken.

Aan ons de schone taak om daar klaar voor te zijn en ze vooral aan het lezen te houden.

Scroll naar boven