web analytics

Column: Onderbroeken

Nooit gedacht dat ik nog eens onderbroeken en sokken zou gaan verkopen. Ik werk vanaf mijn achttiende in de boekwinkel. Eerst in Osdorp, daarna even in de Kalverstraat, vervolgens de Grote Houtstraat in Haarlem en tenslotte de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. Toen kreeg ik de kans om de winkels op het Centraal Station aan te sturen en uiteindelijk ging ik naar Schiphol. Om vervolgens mijn eigen winkel in Almere-Haven te beginnen. In de winkel aan de westkant van de middentunnel van het Centraal Station werden veel cadeauartikelen en souvenirs verkocht, maar ik kan mij eerlijk gezegd geen onderbroeken of sokken voor de geest halen.

SUCCES

In Almere-Haven heb ik ze echter wel degelijk ingekocht. In drie verschillende maten. Samen met theedoeken, ovenwanten, slabbetjes, servetten, keukenschorten en vrolijke baseballcaps. Allemaal met de opdruk van Almere. De verwachtingen zijn hooggespannen en de reacties van onze klanten zijn dusdanig dat ik denk dat het een succes kan gaan worden.

DISPLAYS

We waren al een tijdje op zoek naar andere producten om de winkel nog aantrekkelijker te maken. In eerste instantie werden dat legpuzzels, boekenleggers en pluchebeestjes. De Gruffalo, Rupsje Nooitgenoeg, Dribbel en Elmer, de kleurtjesolifant. Met onze zoektocht naar meer displays kwamen wij terecht bij de Almere producten. Onderbroeken, sokken en nog veertien andere producten. Leuke cadeautjes voor verschillende prijzen en ook – niet geheel onbelangrijk – interessant voor de vele toeristen uit binnen- en buitenland die in de zomer met hun boten naar onze haven komen.

BEHOEFTE

Als ondernemer ben je eigenlijk altijd op zoek naar iets nieuws om je klanten mee te verrassen. Er is genoeg maar vooral ook veel van hetzelfde. Het is moeilijk om iets echt origineels te vinden dat er goed uit ziet en ook nog eens voorziet in een behoefte. Er moet echter ook wel enigszins een link zijn met de winkel. Pannenlapjes, keukenschorten en theedoeken sluiten bijna naadloos aan bij het assortiment kookboeken. Sokken en onderbroeken draagt bijna iedereen die naar de boekwinkel gaat. Ik bedoel… je moet het soms een beetje ruim zien.

KOFFIEMOK

De display met Almere producten stond nog geen vijf minuten op zijn plek bij de toonbank of de eerste twee onderbroeken werden al verkocht. Ik had nog niet eens tijd om een grap te maken over het plaatsen van pashokjes naast de PostNL balie. Onderbroekenlol. Even later ging de eerste koffiemok ook over de toonbank en kocht een Duitstalige vrouw op aanraden van haar man een slabbetje voor haar eerste kleinkind.

ALMERE

Almere heeft het.

En wij verkopen het.

SIGNAAL

Na het drama met de Floriade, het nooit afgebouwde kasteel en de enorme vertraging rond de overkapping van het busstation bij ’t Oor, is het mooi om te zien dat niet alles wat met Almere te maken heeft in de soep hoeft te lopen. Het geeft de burger weer een beetje vertrouwen. Een krachtig signaal vanuit de boekwinkel naar de gemeente. Maak het allemaal niet te moeilijk. Blijf dicht bij jezelf en kijk goed naar wat de mensen willen.

ONDERBROEKEN

Sokken en onderbroeken. Meer heb je eigenlijk niet nodig…

Scroll naar boven