Onhandig hadden ze elkaar in de luchthaven de hand geschud, Simon en zijn neef. Een onzekere en verlegen jongen, met te lange armen en een beginnend baardje. Zijn radeloze moeder had, na jarenlange stilte, plots gebeld en bij haar naar Canada geëmigreerde broer aangedrongen hem ‘voor een tijdje’ op te nemen. Simons gemompelde ‘Laat hem maar komen’ bleek al snel een fout, fout, fout.
Oom en neef
Simon is zijn gekoesterde zelfstandigheid kwijt. Het duurt dan ook niet lang voordat het misgaat tussen oom en neef. Hij stoort zich aan de jongen, die het liefst tv kijkt, pizza bestelt en zeurt dat hij naar de Rocky Mountains wil. In een vlaag van toegeeflijkheid zwicht Simon: een dagje uit dan maar.
Vader en zoon
In een fastfoodrestaurant ontmoeten ze twee enthousiaste bergwandelaars: vader en zoon. Zij nemen de jongen mee voor een day tour, terwijl Simon achterblijft in het pittoreske bergplaatsje. De drie komen met grote verhalen terug van de wandeling. En dat niet alleen: ze hebben de smaak te pakken en willen het hele komende weekend de bergen in. Het avondeten eindigt in een hoogoplopende ruzie en een bodemloze vernedering voor Simon. De volgende ochtend is het Rocky-trio spoorloos, ze hebben uitgecheckt zonder een bericht achter te laten.
Menselijke ziel
Net als in haar toneelstukken geeft Lot Vekemans in haar tweede roman een inkijk in de donkere kamers van de menselijke ziel, door op zoek te gaan naar de verborgen drijfveren achter ons dagelijks doen en laten.
Vekemans
Lot Vekemans (Oss, 1965) genoot na haar studie Sociale Geografie een opleiding aan de schrijversvakschool ’t Colofon in Amsterdam. Sinds 1995 schrijft ze toneelteksten en is als toneelschrijver een internationale ster. Haar werk is in tweeëntwintig talen vertaald en in meer dan vijfendertig landen opgevoerd, van China tot de Verenigde Staten en van Duitsland tot Uruguay. Haar bekroonde stuk Gif maakt sinds 2009 een internationale tour met ruim tachtig verschillende vertoningen wereldwijd.
Bruidsjurk
Ze is de meest opgevoerde Nederlandse toneelschrijver in het buitenland. In 2005 ontving Vekemans de H.G. van der Viesprijs voor Truckstop en Zus Van en in 2010 de Taalunie Toneelschrijfprijs voor Gif. In 2016 werd haar Duitstalige oeuvre bekroond met de Ludwig Müllheims Theaterpreis. Haar debuutroman Een bruidsjurk uit Warschau (Cossee 2012) ontving een nominatie voor de Anton Wachterprijs en is in meerdere talen vertaald. De verdwenene is haar tweede roman.
[maxbutton id=”1″ ]